kontakt: kuba.libre
USUŃ @poczta.fm

zapiski gracza w domino

53

piątek, 29 lipca 2016

Ostatnio przegrałem w 5&3. Po raz kolejny. Zastanawiałem się nad tym i wymyśliłem rozwiązanie: powinienem grać w Anti 53. W grze tej wygrywa ten kto unika zdobywania punktów a rozgrywka kończy się gdy jeden z graczy zdobędzie co najmniej 31 punktów i wówczas to on przegrywa. Dokładanie do stołu jest obowiązkowe! Oznacza to, że gracz posiadający kamień, który można zgrać nie może dobierać z talonu. Zasady liczenia punktów są takie same jak w klasycznym Domino 53 z jedną różnicą: jeżeli gracz pozbędzie się wszystkich swoich kamieni to jego przeciwnik dopisuje do swojego konta 1 punkt. Skoro grywa się w AntySzachy lub w Wybijankę (czyli AntyWarcaby) to dlaczego nie grać w AntyDomino?   
Zasady Anti 53 znalazłem na stronie 5 and 3 Dominoes Federation.

Tagi: 53 domino
21:54, domino-gry , 53
Link Komentarze (1) »
piątek, 24 lipca 2015

Nie lubię takiej sytuacji podczas gry w piątki i trójki: przeciwnikowi brakuje powiedzmy 2 punkty żeby skończyć rozgrywkę, mieszamy talon, dobieramy kamienie i gość wychodzi za te 2 punkty. I koniec. Gdzie dramatyzm końcówki, jakaś finezyjna riposta?! Dlatego stosuję zasadę, że kamień wyłożony na pusty stół nie kończy rozgrywki czyli zagrywający nie punktuje i gra się dalej. Niby sytuacja jest beznadziejna ale zawsze człowiek się łudzi, że los się odwróci. I oświecony wykona jakieś genialne zagranie. I taka sytuacja zdarzyła się parokrotnie podczas rozgrywki przed tygodniem. Graliśmy w miejscu gdzie zawsze lało się piwo. Chodziliśmy tam jeszcze przed maturą. Zamiast na kremówki. Wówczas serwowano tam tylko i wyłącznie jeden słuszny gatunek piwa, które można było zamówić tylko i wyłącznie z sokiem. Gdy już odpokutowałeś oczekiwaniem w kolejce za nieczyste fantazje pełne piwnej piany, wówczas spragnionym, uniżonym głosem szeptałeś do szafarki złocistego nektaru, strzegącej wodopoju niczym cerber: poproszę piwo z sokiem ale bez soku. Teraz jest inaczej… I dobrze!

krib00

Podczas rozgrywki stałem się szczęśliwym posiadaczem kribydża jaki przedstawiłem tydzień temu.

piątek, 15 sierpnia 2014

W klasycznym 5’n’3 stosuje się zasadę, że gra toczy się do momentu aż jeden z graczy w zapisie uzyska dokładnie 61 punktów. Jeżeli jednak gracz "punktuje" a suma jego punktów przekracza 61 to jego konto pozostaje bez zmian. Co ciekawe ta zasada nie jest stosowana standardowo w grach typy piątki (na przykład All Fives).
W wariancie Win Twice stosuje się tę zasadę nie tylko na mecie. A meta w tym wariancie jest uzależniona od przebiegu rozgrywki. Każdy gracz bowiem (podobnie jak metę) musi dodatkowo zaliczyć punkty kontrolne (lotne premie). Pierwsza lotna premia to 31 punktów a kolejne są co 30 punktów (czyli 61, 91, 121 itd.). Wygrywa ten kto jako pierwszy wygra dwie lotne premie. Niekoniecznie jedną po drugiej. Przykładowo: gra dwóch graczy i gracz A jako pierwszy zaliczy 31 punktów, ale potem 61 punktów jako pierwszy uzyska gracz B, wówczas wygra ten z graczy, który jako pierwszy zdobędzie 91 punktów.
Wariant pochodzi ze strony 5 and 3 Dominoes Federation.

Tydzień temu zostałem zaproszony na dominowy pojedynek. Pierwszy raz (bo na ogół to ja pozywam). Więc jako pozwany poczuwałem się, że mam moralne prawa wyboru broni, czyli reguł według jakich zagramy. Wybrałem 53. Ale wersja podstawowa wydała mi się zbyt banalna i mało agresywna, więc podczas konsumowania piątkowych pierogów powziąłem decyzję, że zagramy według opisywanego powyżej wariantu Win Twice. I zadominowaliśmy. Po paru kolejkach #gorzkiej_żołądkowej (+ 2 herbaty ze cytryną dodatkowo dla mnie) mój interlokutor wygrał. Ale rewanż musi być...
Powyższe zdjęcie to kadr z pewnego filmu ale o tym kiedyś, później...

17:10, domino-gry , 53
Link Dodaj komentarz »
piątek, 07 września 2012

W klasycznym 5’n’3 stosuje się zasadę, że gra toczy się do momentu aż jeden z graczy w zapisie uzyska dokładnie 61 punktów. Jeżeli jednak gracz "punktuje" a suma jego punktów przekracza 61 to jego konto pozostaje bez zmian. Co ciekawe ta zasada nie jest stosowana standardowo w grach typy piątki (na przykład All Fives).
W wariancie Four Corners stosuje się tę zasadę nie tylko na mecie. Rozgrywany jest on do 121 punktów (tzw. Long Game). Ale gracz (podobnie jak metę) musi dodatkowo zaliczyć punkty kontrolne. Kolejne punkty kontrolne to 31, 61 oraz 91 punktów. Jest to taki dominowy bieg z przeszkodami albo gra z lotnymi premiami.
Wariant pochodzi ze strony 5 and 3 Dominoes Federation.

Mechanika Four Corners czyni ją idealną jako grę na kasę: gracz, który wygrywa lotną premię kasuje od przeciwnika ustaloną stawkę a w przypadku gdy jego przeciwnik nie zaliczył jeszcze poprzedniego punktu kontrolnego to wypłata jest podwójna. Przypomniałem sobie o tym przy okazji maila namawiającego mnie (nie pierwszy zresztą raz) do reklamowania strony będącej wirtualnym kasynem. W stosunku do hazardu stosuję zasadę: Graj i pozwól grać innym. Ale równocześnie nikogo nigdy nie namawiałem i nie namawiam do hazardu. Przecież gry to cześć ludzkiej kultury i historii. Jeżeli jakaś gra lub jej wariant jest grą hazardową to nie unikam tego w jej opisie. Ale wirtualnego hazardu (w Polsce o ile wiem nielegalnego) dotychczas nie reklamowałem i nie mam zamiaru tego czynić. Pamiętajcie hazard wciąga a uzależnienie od hazardu to poważne choroba wymagająca profesjonalnego leczenia. Zamiast tego namawiam do gry w domino. Bo powszechnie domino nie kojarzy się z hazardem. W domino grają nawet ci, którym religia zabrania hazardu (choć słowo hazard pochodzi właśnie z ich języka). Są takie miejsca na świecie gdzie obyczaje (i religia) dopuszczają hazard ale jakoś w domino grać na kasę tam nie przystoi. Ale byłbym obłudnikiem gdybym nie wspomniał, że w wielowiekowej historii domina istniały również gry, w które grywało się tylko i wyłącznie na pieniądze. Ale o tym może kiedyś jeszcze napiszę.  

Tagi: 53 domino
20:42, domino-gry , 53
Link Dodaj komentarz »
piątek, 27 kwietnia 2012

Klasyczna długość rundy (seta) w 5&3 to dokładnie 61 punktów. Wynika to z tradycji używania do prowadzenia punktacji kribydża na którym jedno kółeczko to właśnie taki dystans. Przy grze na serio gracze preferują zasadę, że o zwycięstwie w pojedynku decyduje kilka rund zamiast jednej. Jednak według wielu rozegranie paru rund do 61 zabiera zbyt wiele czasu. Wobec tego w praktyce przy takich pojedynkach długość rundy skraca się do połowy okrążenia czyli gra się do 31 punktów. Tak gra się na turniejach ale również wtedy gdy mamy mało czasu lub gramy z dzieckiem, dla którego za długa partia może być nużąca. Do błyskawicznego jednorundowego pojedynek idealnie pasuje pożyczona ze slangu szachowego nazwa Blitz. Jednak są wśród nas tacy, którzy rozgrzewają się powoli i zamiast rozegrać parę szybkich rund wolą jedną porządną i ci wybiorą grę do 121 czyli na dwa okrążenia. Warto o tym pamiętać i dobrać długość rundy do własnych preferencji.
Istnieją również tacy nieortodoksyjnie gracze, którzy proponują prowadzenia rundy według innych dość nowatorskich zasad ale o tym napiszę innym razem… 

Tagi: 53 domino
10:20, domino-gry , 53
Link Dodaj komentarz »
sobota, 19 listopada 2011

W klasycznym Fives’n’Threes toczy się do momentu aż jeden z graczy w zapisie uzyska dokładnie 61 punktów. Gdy gracz "punktuje" a suma jego punktów przekracza 61 to jego konto pozostaje bez zmian. Stosując zasadę Bounce Off jest nieco inaczej. Gdy gracz "punktuje" a suma jego punktów przekracza 61 to nadmiar punktów traktowany jest jak punkty ujemne czyli zawodnik odbija się od pola 61 na cribbage’u i cofa swój pionek.

Przykładowo: gracz ma 59 punktów i zdobywa 6 punktów (za 18 oczek) to idzie do przodu o 2 pola i cofa się o 4 czyli ostatecznie ma 57 punktów. 

Tagi: 53 domino
12:55, domino-gry , 53
Link Dodaj komentarz »
piątek, 10 czerwca 2011

Swój opis Five and Threes oparłem na materiale ze strony pagat.com, który głównie bazuje na informacjach z książki Arthura Taylor'a „Guiness Book of Traditional Pub Games” (1992). Według tego autora na angielskich turniejach rozgrywanych w formule 5&3 obowiązują inne zasady dobierania kamieni. Przy grze jeden na jeden gracze dobierają po 9 kamieni (normalnie po 7 jak przy innych grach typu five). Natomiast przy grze parami (dwóch na dwóch) każdy z graczy dobiera po 6 kamieni.      

Taylor

Tagi: 53 domino
20:52, domino-gry , 53
Link Dodaj komentarz »
piątek, 06 maja 2011

Majówka

Wielka Majówka czyli długi łykend to okazja na wspólny wyjazd z przyjaciółmi. Oczywiście znalazłem czas na szybką partyjkę domina. Graliśmy w formule 5s&3s. Mnie ta gra podoba się ze względu na klasyczną punktację. Zgodnie z nią czasami mniejszy stół daje więcej punktów np. 9 oczek to 3 punkty a 10 to tylko 2 punkty. Żeby wygrać ustaliliśmy, że trzeba zdobyć dokładnie 31 punktów (czyli szybki szpil). Jako dodatkową przyjęliśmy zasadę: „pierwszy kamień nie wygrywa” czyli gracz nie może zakończyć partii kamieniem otwierającym.

Domino 53 to gra posiadająca wiele home rules, dzięki którym każdy może stuningować grę według własnych upodobań. Ruszam więc z Projektem 53 w ramach, którego sukcesywnie wprowadzę je na moją stronę.

Tagi: 53 domino
22:57, domino-gry , 53
Link Dodaj komentarz »